Javascript must be enabled for the correct page display

Autoriteit en Interpretatie

Jong, de, Ingeborg (2017) Autoriteit en Interpretatie. Master thesis, Master Religion and the Public Domain.

[img]
Preview

1617 Ma-RPD Def. masterscriptie Ingeborg de Jong s1916408.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek heeft als doel te schetsen hoe Ellen White tot haar gezaghebbende Bijbelinterpretatie kwam die ten grondslag lag aan haar advies wat betreft vegetarisme, en te laten zien hoe zij zich hierbij verhield tot haar hermeneutische context. Deze negentiende eeuwse profetes probeerde haar boodschap te presenteren aan de hand van de autoriteit van de Bijbel, de tradities van de geest van de profetie en het boek der natuur, door hen als bronnen te presenteren. Tegen de achtergrond van vele verschillende bewegingen waarin gezondheid en dieet centraal stond legde zij haar visie uit in de boekenreeks Spiritual Gifts. In een intertekstuele analyse tussen de tekst van Spiritual Gifts en de door haar gebruikte verzen uit Genesis blijkt dat zij wat betreft veel elementen van haar redenering overeenkomsten vertoont met andere buiten-Bijbelse bronnen van voor de vijfde eeuw. Alhoewel er niet aangetoond wordt of zij deze bronnen ook daadwerkelijk heeft gelezen, toont het wel dat zij stevig in een lange traditie van Bijbelinterpretatie staat. Het concept autoriteit blijkt hierbij complex te zijn in de zin dat de Bijbelinterpretatie zowel afhankelijk is van de lezer, als van alle andere elementen die ervoor zorgen dat een boodschap is gecreëerd, die zowel bewust als onbewust een rol spelen. Het hermeneutische leesproces vindt in die zin zowel intern als extern plaats, en heeft dus meerdere lagen die met elkaar in samenwerking zijn, waardoor de locatie van autoriteit niet altijd goed vastgesteld kan worden.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Jedan, C.C.Jedan@rug.nl
Ruiten, J.T.A.G.M. vanJ.T.A.G.M.van.Ruiten@rug.nl
Degree programme: Master Religion and the Public Domain
Academic year: 2016- 2017
Date of delivery: 24 Feb 2017
Last modified: 24 Feb 2017 15:07
URI: https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/226
Actions (requires login)
View Item View Item