Mulder, Sonja
(2023)
Ons werk stopt niet; De ervaring van betekenisvol werk in het voortgezet onderwijs.
Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.
Abstract
In deze thesis is onderzocht hoe de werkervaring van leraren in het voortgezet onderwijs zich verhoudt tot academische debatten rond betekenisvol werk. Er zijn veel problemen in de beroepsgroep van de leraar in het voortgezet onderwijs: er zijn grote lerarentekorten en het percentage medewerkers dat er last krijgt van burn-outklachten is opvallend hoger dan in andere sectoren, terwijl veel leraren hun werk ervaren als betekenisvol. Er is veel onderzoek gedaan naar de schaduwzijden van betekenisvol werk, maar nog niet eerder zijn deze schaduwzijden verklaard aan de hand van veranderingen in de sociale waarde die wordt toegekend aan het werk. Centraal in mijn onderzoek, en mijn bijdrage aan het debat over betekenisvol werk, staat een benadering waarbij ik gebruik maakte van de dimensies van betekenis van, in en op werk.
Door de eeuwen heen hebben leraren een andere rol gekregen: waar ze eerst hun leerlingen lieten leren door een autoritaire houding aan te nemen die gekenmerkt werd door straf, wordt er vandaag de dag van leraren verwacht dat ze betrokken zijn bij hun leerlingen en een warme band met ze opbouwen. Deze verwachting blijkt grote consequenties te hebben voor de manier waarop leraren betekenis ervaren in en op hun werk. De nieuwe ideaalvisie op leraren gaat gepaard met pittige schaduwzijden die docenten drijft om meer tijd en energie in hun werk te steken, omdat zij hun werk zodanig betekenisvol vinden en zichzelf ook zien als een belangrijke sleutel: wie moet het anders doen?
Type: |
Thesis
(Master)
|
Supervisors (RUG): |
Supervisor | E-mail | Tutor organization | Tutor email |
---|
Wiering, J.O. | | Faculteit GGW, Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij | J.O.Wiering@rug.nl | Mathijssen, B.M.H.P. | | Faculteit GGW, Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij | Brenda.Mathijssen@rug.nl |
|
Degree programme: |
Master Geestelijke Verzorging |
Academic year: |
2022-2023 |
Date of delivery: |
11 Jan 2024 12:32 |
Last modified: |
11 Jan 2024 12:32 |
URI: |
https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/785 |
Actions (requires login)
|
View Item |