Javascript must be enabled for the correct page display

Da'wa.com; Een analyse naar de online bekeringsverhalen van Westerse islamitische predikers.

Bakker, Heleen (2017) Da'wa.com; Een analyse naar de online bekeringsverhalen van Westerse islamitische predikers. Master thesis, Master Theologie.

[img]
Preview

1112-TH BAKKER H. Ma-scriptie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Al op jonge leeftijd was ik gefascineerd door religie. De grote vraag voor mij was waarom mensen geloven in een God, iets wat voor mij persoonlijk in lijkt te gaan tegen verstand en logica. Zelf kom ik uit een warm christelijk nest en werd ik opgevoed met christelijke ideeën als naastenliefde en omzien naar elkaar. Heel mooi en waardevol, maar ik snapte niet waarom een God daarbij nodig was, een God waar ik niet in geloofde. Voor mij was het dan ook vanzelfsprekend om uiteindelijk het lidmaatschap van de kerk op te zeggen. Dit in tegenstelling tot de westerse islamitische predikers die in deze scriptie naar voren komen. Ook zij groeiden op binnen een christelijk gezin, maar voor hen was het vanzelfsprekend om te blijven geloven, zij het niet in de christelijke God. Het was de islam die hen aansprak, waartoe zij zich bekeerden en waar tot ze tegenwoordig anderen uit nodigen. Waarschijnlijk is dit wat mij aansprak aan het onderwerp van deze scriptie; personen die een totaal andere weg hebben genomen dan ik in mijn leven heb gedaan. Door het schrijven van deze scriptie heb ik niet alleen ontdekt hoe westerse islamitische predikers hun bekeringsverhaal inzetten als deel van da’wa, ook heb ik meer inzicht en begrip gekregen voor aanhangers van religieuze stromingen. Een keuze die niet altijd zo irrationeel bleek als ik dacht.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Buitelaar, M.W.M.W.Buitelaar@rug.nl
Kuiper, Y.B.Y.B.Kuiper@rug.nl
Degree programme: Master Theologie
Academic year: 2011- 2012
Date of delivery: 03 Feb 2017
Last modified: 25 Jan 2019 10:13
URI: https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/170
Actions (requires login)
View Item View Item