Hooghoudt, B.L.
(2017)
‘Dokter, wilt u eens goed doorvragen naar de betekenis van mijn klacht?’.
Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.
Abstract
Middels dit afstudeeronderzoek is getracht meer zicht te krijgen op de werkwijze van Noord-Nederlandse huisartsen bij mogelijke zingevings-problematiek van hun patiënten. De nadruk is gelegd op de wijze waarop huisartsen signalen van zingevingsproblematiek (kunnen) herkennen. Naast bestudering van relevante literatuur over zingeving en visies over de samenhang tussen gezondheid, psychologie en zingeving, heeft er een empirisch onderzoek plaatsgevonden waarbij in totaal zes spreekuren bij drie huisartsen zijn geobserveerd. Direct aansluitend zijn de huisartsen via een semigestructureerd interview gevraagd te reflecteren op de mogelijke zingevingsproblematiek van de patiënten en de wijze van herkenning hiervan. Tevens is een door de onderzoeker uit de literatuur gedistilleerd signaleringsraster voorgelegd om te verkennen of dit het herkennen van zingevingsproblematiek zou kunnen vergemakkelijken.
De zoektocht naar signalen leverde zeven verschillende aspecten op: twee zintuigelijk waar te nemen signalen en vijf factoren die een rol spelen bij herkenning en diagnostisering van zingevingsproblematiek. Van deze laatste waren de evaluatie van de arts-patiëntrelatie en van de eigen levens-beschouwelijke visie de meest opvallende. De huisartsen gaven aan dat zingevingsproblematiek naar alle waarschijnlijkheid een rol speelt bij het merendeel van hun patiënten. Afgezien van een enkele doorverwijzing naar de praktijkondersteuner-GGZ, werd geen verdere begeleiding door henzelf geboden. Ook werd niet doorverwezen naar een geestelijk verzorger. Dit zou, behalve door mogelijk beperkte herkenning ook verklaard kunnen worden door de (nog) beperkte erkenning van zingevingsproblematiek als bron van gezondheidsklachten. Mede door deze beperkte erkenning bestaat er voor huisartsen nauwelijks methodiek en kunnen de diverse latente signalen niet leiden tot een duidelijke diagnose. Geadviseerd wordt het thema zingeving in de huisartsenopleiding serieus te nemen en de mogelijkheden van (schematische) hulpmiddelen met metaforische taal verder te ontwikkelen.
Type: |
Thesis
(Master)
|
Supervisors (RUG): |
Supervisor | E-mail | Tutor organization | Tutor email |
---|
Zock, T.H. | T.H.Zock@rug.nl | | |
|
Supervisors from outside the RUG: |
Tutor outside | E-mail | Tutor outside organization | Tutor outside email |
---|
Prof.dr. Walton, M.N. | | | |
|
Degree programme: |
Master Geestelijke Verzorging |
Academic year: |
2016- 2017 |
Date of delivery: |
10 Nov 2017 |
Last modified: |
10 Nov 2017 09:48 |
URI: |
https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/305 |
Actions (requires login)
|
View Item |