Javascript must be enabled for the correct page display

Tijd voor een tussentaal; Een verkenning van de palliatieve zorgpraktijk binnen Nederlandse topklinische ziekenhuizen

Lub, Suzanne (2018) Tijd voor een tussentaal; Een verkenning van de palliatieve zorgpraktijk binnen Nederlandse topklinische ziekenhuizen. Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.

[img]
Preview

1415-GV LUB, S. Ma-scriptie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het belang van aandacht voor spiritualiteit in de laatste levensfase wordt erkend door artsen en verpleegkundigen, echter palliatieve zorg blijkt in de medische wereld nog geen vanzelfsprekend onderdeel te zijn van de totaalzorg. Daarbij is er onvoldoende zicht op de wijze waarop aan de huidige palliatieve zorgpraktijk vorm gegeven wordt en welke rol taal daarin speelt. De aan spirituele zorg geëigende taal blijkt moeilijk verstaanbaar voor de medische disciplines, die een medische, meer technische taal hanteren. Gezien haar deskundigheid op het gebied van spiritualiteit en de hermeneutiek ligt er zowel in het vorm geven aan multidisciplinaire spirituele zorg als in het slechten van deze taalbarrière een grote uitdaging voor de geestelijke verzorging. Daarom werd binnen deze scriptie geëxploreerd wat de visie is van topklinische ziekenhuizen op palliatieve zorg en hoe, volgens geestelijk verzorgers, in topklinische ziekenhuizen in Nederland vorm gegeven wordt aan palliatieve zorg. Daarnaast werd onderzocht hoe spirituele zorg, zoals verwoord in de Richtlijn Spirituele Zorg, daarin tot uiting komt en hoe taal functioneert in spirituele zorg. Deze bevindingen kunnen mogelijk een aanzet geven tot theorievorming over practice-based geestelijke verzorging en handvatten bieden voor de zorgpraktijk. Uitgangspunt voor de huidige scriptie vormden de semi-gestructureerde, kwalitatieve interviews die Van de Geer in het kader van zijn onderzoeksproject ‘Verbetering van multidisciplinaire spirituele zorg in de palliatieve zorg door scholing van primaire zorgverleners‘ heeft afgenomen bij geestelijk verzorgers van acht Nederlandse topklinische ziekenhuizen. In totaal zijn negen interviews van acht ziekenhuizen onderworpen aan een problem-driven content analysis. Uit de resultaten kwam een beperkt visiebeeld van topklinische ziekenhuizen op palliatieve zorg naar voren. In de palliatieve zorgpraktijk en de spirituele zorg als onderdeel daarvan, blijken in de meeste ziekenhuizen het palliatief team en de geestelijk verzorgerteams een sleutelrol te spelen. Wat betreft taal kwam naar voren dat spirituele zorg een voor alle disciplines begrijpelijke taal vraagt. Geconcludeerd werd allereerst dat er geen algemene uitspraken gedaan konden worden over de ziekenhuisvisie in de palliatieve zorgpraktijk, daar deze visie niet expliciet tot uiting kwam in de interviews. Voorts blijkt dat de palliatieve zorgpraktijk in iii de ziekenhuizen nog in de kinderschoenen staat. Opmerkelijk is het voorop staan van de onbekendheid met palliatieve zorg bij de primaire zorgverleners met tegelijkertijd de behoefte om over palliatieve zorg te leren. Door scholing spirituele zorg, ander onderwijs gericht op integratie van beleving en betekenisgeving in het zorgproces en verschillende projecten spirituele zorg sluiten de geestelijk verzorgerteams aan op deze behoefte. Op het gebied van taal kon geconcludeerd worden dat taal door de geïnterviewde geestelijk verzorgers wordt beschouwd als een kritische succesfactor voor het kunnen bieden van kwalitatief goede spirituele zorg. Er is een taal nodig die door alle disciplines begrepen kan worden. De geïnterviewden investeren erin om deze taal te ontdekken en te ontwikkelen. Mogelijk biedt Vandenhoeck’s model ‘resultaatgerichte’ geestelijke verzorging met de functionele ‘tussentaal’ perspectief.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Zock, T.H.T.H.Zock@rug.nl
Schaap-Jonker, J.J.Schaap-Jonker@rug.nl
Degree programme: Master Geestelijke Verzorging
Academic year: 2014- 2015
Date of delivery: 26 Jan 2018
Last modified: 26 Jan 2018 08:48
URI: https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/329
Actions (requires login)
View Item View Item