Krop, Marco
(2019)
Grond van betekenis.
Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.
Abstract
Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop compassie, waarmee specifiek wordt geoefend in daarvoor opgestelde trainingsprogramma’s, ondersteunend is aan zingeving en existentieel welzijn.
Dit is om de volgende reden relevant. De behoefte om zin en betekenis te kunnen geven aan existentiële dilemma’s is een universeel menselijk gegeven. Zingeving is daarbij veelal levensbeschouwelijk bemiddeld. Recent onderzoek toont echter aan dat 68% van de Nederlandse samenleving buitenkerkelijk is. Door inzicht in en toepassing van nieuwe of aangepaste methoden of begeleidingsvormen kan mogelijk een grotere doelgroep bereikt worden. Mogelijk kan het begeleiden bij compassiebeoefening hierin voorzien.
Dit onderzoek vormt daartoe een eerste aanzet. Daarbij staat de volgende vraag centraal: ‘Op welke wijze draagt de beoefening van compassie bij aan zingeving en existentieel welzijn?’. Via theoretische duiding en analyse wordt geprobeerd hierop een antwoord te vinden.
Het resultaat hiervan is dat er zowel affectieve, cognitieve als motivationele mechanismen kunnen worden aangewezen. Mogelijk draagt het gericht oefenen met compassie bij aan het versterken van een holding environment, mentaliserende vermogens, positieve herwaardering, het verminderen van vermijdingsgedrag, een steviger spiritueel-ethische oriëntatie en eudemonisch welzijn. Deze aandachtsgebieden kunnen alle in verband worden gebracht met zingeving. Begeleiden bij compassie beoefening is een mogelijke begeleidingstaak van de geestelijk verzorger.
Aanbevolen wordt om de beschreven mechanismen via empirisch onderzoek in de praktijk te valideren.
Type: |
Thesis
(Master)
|
Supervisors (RUG): |
Supervisor | E-mail | Tutor organization | Tutor email |
---|
Visser-Nieraeth, A. | A.Visser-Nieraeth@rug.nl | | | Jedan, C. | c.jedan@rug.nl | | |
|
Degree programme: |
Master Geestelijke Verzorging |
Academic year: |
2018- 2019 |
Date of delivery: |
18 Jan 2019 |
Last modified: |
18 Jan 2019 12:49 |
URI: |
https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/460 |
Actions (requires login)
|
View Item |