Dunnewind, Beaanddr. Weerman, A.
(2019)
Van ontwrichting naar kracht.
Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.
Abstract
In dit kwalitatief toegepast onderzoek staat de vraag centraal naar het verloop van het persoonlijk-professionele proces van de zorgprofessional die ervaringsdeskundigheid ontwikkelt. Naast een theoretische verkenning van begrippen, achtergronden en opvattingen met betrekking tot de onderzoeksvraag, heb ik acht zorgprofessionals elk twee maal geïnterviewd met een tussentijd van vier tot vijf maanden. Op basis van deze data heb ik het verloop van hun persoonlijk-professionele proces van groei naar ervaringsdeskundigheid in beeld gebracht. Uit de interviews kwamen zeventien aspecten naar voren met betrekking tot dit proces, waaronder angst voor afwijzing, het ontdekken van de waarde van ervaringskennis, existentiële ervaringen, (zelf)stigma, schaamte en zelfkennis. De groei die zij in het leertraject doormaakten op persoonlijk-professioneel vlak heb ik op basis van deze data beschreven. Daarnaast werd duidelijk wat ondersteunend was in hun leerproces. Genoemd werden onder andere: de steun vanuit de leerwerkgroep, de begeleiding van de projectleider en het schrijven en presenteren van het eigen herstelverhaal waardoor duidelijk werd wat specifieke en belangrijke aspecten zijn in dit verhaal. Positieve reacties vanuit eigen omgeving, collega’s en cliënten op de inzet van ervaringsdeskundigheid werden als belangrijke stimulans ervaren, evenals de verrijking die het voor hun persoonlijke leven betekende. Een vergelijking met het Beroepscompetentieprofiel Ervaringsdeskundigheid maakte duidelijk dat het beroep van de reguliere zorgprofessional goed te combineren is met ervaringsdeskundigheid.
Type: |
Thesis
(Master)
|
Supervisors (RUG): |
Supervisor | E-mail | Tutor organization | Tutor email |
---|
Muthert, J.K. | J.K.Muthert@rug.nl | | |
|
Degree programme: |
Master Geestelijke Verzorging |
Academic year: |
2018- 2019 |
Date of delivery: |
04 Oct 2019 |
Last modified: |
04 Oct 2019 10:43 |
URI: |
https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/515 |
Actions (requires login)
|
View Item |