Molen, Janny, van der
(2021)
Identiteitsvorming binnen jeugdcoachtrajecten van Jeugdhulp Friesland.
Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.
Abstract
Jongeren die zelfstandig(er) willen worden, moeten daarvoor vaardigheden beheersen.
Jongeren binnen de jeugdzorg, waaronder bij Jeugdhulp Friesland, kunnen
ondersteuning krijgen in het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van wonen,
dagbesteding (school en/of werk), vrijetijdsbesteding, financiën en sociaal netwerk.
Daarvoor worden zelfstandigheidstrainingen aangeboden. In deze levensfase bevinden
jongeren zich in de adolescentie; de fase waarin hun identiteit vorm krijgt. In deze
masterscriptie wordt onderzocht in hoeverre en hoe is er naast het leren van
vaardigheden sprake is van aandacht voor identiteitsvorming binnen het circa negen
maanden durende Jeugdcoachtraject van Jeugdhulp Friesland, bedoeld voor jongeren
die zelfstandig(er) willen worden.
Uit een eerdere masterscriptie (Haarman, 2019) blijkt dat de geestelijk verzorger van
Jeugdhulp Friesland bijdraagt aan identiteitsvorming van jongeren. De vraag die nu
voorligt, is of jeugdcoaches ook aandacht hebben voor identiteitsvorming in de
jeugdcoachtrajecten. Dat blijkt het geval. Uit een analyse van interviews en een
meervoudige casestudie van drie trajecten, blijkt dat theoretische concepten die
typerend zijn voor identiteitsvorming zoals exploraties en bindingen, het ontwikkelen
van autonomie en het construeren van betekenis, terugkomen in de data.
Identiteitsvorming maakt echter geen deel uit van de doelstelling van het
Jeugdcoachtraject, noch van de methodiek. Dat zorgt ervoor dat er verschillen kunnen
ontstaan in de invulling van de trajecten. Intuïtie en intrinsieke motivatie van de
jeugdcoach om aan identiteitsvorming bij te dragen, lijken nu de boventoon te voeren.
Om jeugdcoaches handvatten te geven en kwetsbare jongeren ondersteuning te bieden
met verzekerde aandacht voor van identiteitsvorming, wordt aanbevolen de doelstelling
en aanpak te verbreden.
Actions (requires login)
|
View Item |