Javascript must be enabled for the correct page display

Troost voor nabestaanden met een niet religieuze levensbeschouwing: een kwalitatieve studie vanuit de hermeneutische fenomenologie

Van den Heuvel, Judith Troost voor nabestaanden met een niet religieuze levensbeschouwing: een kwalitatieve studie vanuit de hermeneutische fenomenologie. Bachelor thesis, Bachelor Theologie.

[img] Text
2021-2022 TH Heuvel, J. van den Ba-thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (868kB)

Abstract

Sinds 2017 rekende voor het eerst minder dan de helft van de Nederlanders zich als lid van een religieuze gemeenschap of levensbeschouwelijke groepering. Op het gebied van troost is tot op heden veel onderzoek gedaan naar troost vanuit religieuze wortels. Een onderzoek naar troost vanuit een niet-religieuze invalshoek is onderbelicht. Daarnaast wordt er onvoldoende aandacht gegeven aan onderzoek naar de nabestaanden binnen ‘bereavement care’ in de palliatieve zorg. Daarom wil dit onderzoek naar troost voor nabestaanden met een niet-religieuze levensbeschouwing inzicht geven in een troostbegrip, los van religieuze bronnen en met oog voor de nabestaanden. Dit onderzoek bestaat uit vier semigestructureerde interviews vanuit de fenomenologische hermeneutiek en vraagt deelnemers naar hun ervaringen met het begrip troost. Hieruit blijkt onder andere dat een positieve zelfreflectie ook als troostend kan worden ervaren. Het theoretisch kader van Dennis Klass dat troost in een dialoog plaatsvindt, kan dus worden aangevuld met een andere mogelijkheid: je kunt zelf ook een bron van troost zijn.

Type: Thesis (Bachelor)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Knibbe, K.E.Faculteit GGW, Vergelijkende ReligiewetenschapK.E.Knibbe@rug.nl
Olsman, H.J.PthU, Protestantse Theologische Universiteit Groningenh.j.olsman@rug.nl
Degree programme: Bachelor Theologie
Academic year: 2021-2022
Date of delivery: 01 Dec 2022 13:53
Last modified: 01 Dec 2022 13:53
URI: https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/708
Actions (requires login)
View Item View Item