Groenland, Enya
(2023)
Morele Hulpmiddelen: Jeugdzorg Besluitvorming Belicht.
Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.
Abstract
Jeugdzorgprofessionals geven aan geconfronteerd te worden met morele dilemma's als gevolg van onacceptabel gedrag van ouders en verzorgers. Dit vormt een obstakel voor de zorg voor het kind. Om hen te ondersteunen, heeft Jeugdhulp Friesland de training 'Beroepsstandaard, Tuchtrecht en Ethiek' ontwikkeld waarin hulpmiddelen voor morele reflectie in worden behandeld. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de impact van training en hulpmiddelen voor morele reflectie op de besluitvorming van jeugdzorgprofessionals, met als indirect gevolg de kwaliteit van zorg voor kinderen in situaties waarin onacceptabel gedrag van ouders of verzorgers een rol speelt. Het primaire doel was het begrijpen van hoe hulpmiddelen voor morele reflectie bijdragen aan het vergemakkelijken van morele dilemma's, zodat de effecten ervan handiger kunnen worden vertaald naar aanpassingen in werkwijzen en de hulpmiddelen. Voor dit onderzoek werd een mixedmethods aanpak gehanteerd, waarbij uitgebreid literatuuronderzoek werd uitgevoerd om verschillende contexten van moraliteit te verkennen. Daarnaast werden bestaande gegevens van Jeugdhulp Friesland gebruikt, waaronder een dataset van de Box voor Morele Jamsessies en een dataset met reflectietoetsen over de hulpmiddelen en de training.
Na de training gaven de jeugdzorgprofessionals aan dat er bij de besluitvorming rond morele dilemma’s meer nadruk is gelegd op reflectie en zelfbewustzijn, communicatie met collega's en het naleven van de beroepscode en richtlijnen. Voorheen vertrouwden de jeugdzorgprofessionals voornamelijk op hun intuïtie en ervaring, maar na de training lijken ze vaker te grijpen naar formele bronnen zoals de beroepscode en de richtlijnen. Bovendien waren ze van plan om de Box voor Morele Jamsessie vaker te gebruiken, wat duidt op een verschuiving naar meer formele morele overwegingen. Aanbevelingen voor een toekomstig onderzoek omvat het afnemen van vragenlijsten vóór en na de training, evenals het gebruik van meerdere meetmomenten om een beter beeld te krijgen van de langetermijneffecten van de training en de hulpmiddelen. Daarnaast is het zinvol om verder onderzoek te verrichten naar de waarden die jeugdzorgprofessionals hanteren, zowel in hun professionele als in hun privéleven. Hoewel er een onderscheid bestaat tussen deze waarden, erkennen ze dat persoonlijke waarden altijd van invloed zijn op hun werk.
Actions (requires login)
|
View Item |