Javascript must be enabled for the correct page display

Ajax en de kunst van zingeving

Hoex, Judith (2023) Ajax en de kunst van zingeving. Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.

[img]
Preview
Text
2022-2023-GV Hoex, J. Ma-thesis.pdf

Download (478kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek onderzoekt wat het geleefde fanschap van Ajax-fans kan vertellen over betekenisgeving in een postseculiere samenleving. Het doel is om inzicht te krijgen in betekenisgeving van mensen vandaag de dag en zo aanknopingspunten te bieden voor professionals die werken met zingeving, bij uitstek de geestelijk verzorger. Door secularisatie in de hedendaagse samenleving zijn vragen over zingeving, identiteit en sociale relaties complexer geworden, en rituele contexten uitdagender geworden. Fanschap biedt mensen nieuwe vormen van zingeving en rituelen, vooral in de menigte, waardoor het als zingevend kan worden ervaren. Het is echter niet goed bekend hoe fanschap zich verhoudt tot zingeving. Het onderzoek richt zich daarom op persoonlijke en individuele uitingen van fanschap van Ajaxfans en hoe verschillende fans dit uitvoeren. Er zijn zes Ajax-fans tussen de 54 en 64 jaar geïnterviewd voor dit onderzoek. Het onderzoek toont aan dat fanschap een belangrijke betekenisbron is in de hedendaagse postseculiere samenleving, vaak te vinden in het alledaagse leven en zowel seculiere als religieuze aspecten heeft. Voor vervolgonderzoek zou het interessant zijn om te kijken hoe geestelijk verzorgers deze alledaagse betekenisbronnen kunnen integreren in hun werk.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Mathijssen, B.M.H.P.Faculteit GGW, Faculteit Religie, Cultuur en MaatschappijBrenda.Mathijssen@rug.nl
Wiering, J.O.Faculteit GGW, Faculteit Religie, Cultuur en MaatschappijJ.O.Wiering@rug.nl
Degree programme: Master Geestelijke Verzorging
Academic year: 2022-2023
Date of delivery: 30 Nov 2023 12:54
Last modified: 30 Nov 2023 12:54
URI: https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/761
Actions (requires login)
View Item View Item