Javascript must be enabled for the correct page display

Jong & Turk in Nederland

Hempenius, Anne-Jan (2018) Jong & Turk in Nederland. Master thesis, Master Religion Conflict and Globalisation.

[img]
Preview

1718-RCG HEMPENIUS, AJ. Masterscriptie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het doel van deze scriptie is om inzicht te krijgen in de opvoedingspraktijken van jongvolwassen Turkse-Nederlanders en het effect van deze opvoedingspraktijken op hun waarden en identiteiten. Data voor dit onderzoek werd vergaard door het afnemen van semigestructureerde interviews met vijf succesvolle Turks-Nederlandse jongvolwassenen. Ze werden gevraagd om de opvoedingspraktijken uit hun jeugd te beschrijven, te reflecteren op de opvoeding, na te denken over welke waarden er centraal stonden in hun opvoeding en die van andere groepen en, ten slotte, om te vertellen welke identiteiten en waarden er ten tijde van het interview in hun leven een rol speelde. De interviews laten zien dat de informanten een veelal Turkse opvoeding genoten. De rol van hun moeder noemen ze als meest positieve aspect van hun opvoeding, terwijl ze de vaak onvoldoende voorbereiding op contact met de Nederlandse samenleving als meest negatieve aspect ervaren. Om hun eigen opvoeding te beschrijven, noemen de informanten veelal conservatieve, zelfoverstijgende waarden. Wat betreft identiteiten is de islamitische identiteit voor mijn informanten belangrijkst, waar ze zelfoverstijgende en progressieve waarden aan koppelen. De Turkse identiteit komt op de tweede plek, gekoppeld aan wat conservatievere waarden, terwijl de Nederlandse identiteit als laatst genoemd wordt, gepaard met progressievere en zelfverrijkende waarden.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Buitelaar, M.W.M.W.Buitelaar@rug.nl
Berger, P.P.Berger@rug.nl
Degree programme: Master Religion Conflict and Globalisation
Academic year: 2017- 2018
Date of delivery: 11 May 2018
Last modified: 11 May 2018 12:17
URI: https://rcs.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/383
Actions (requires login)
View Item View Item